20 Tips om je blog een betere conversie te geven
Het kan frustrerend zijn: Je besteed veel aandacht aan je blog, je schrijft regelmatig over verschillende onderwerpen, je ziet dat mensen ze waarderen en het bezoek neemt toe. Maar het belangrijkste: de conversie.. die is nog niet wat je ervan verwacht.
Wat kan ik daaraan doen?
Helaas is er geen simpele oplossing. Geen “magic bullet” die dit even oplost. Zoals met veel van dit soort problemen zijn er veel kleine dingen die de conversie van een blog kunnen beïnvloeden en kunnen verbeteren.
Gebruik de volgende lijst van ideeën om de conversie van je blog te verbeteren:
1. Zorg voor een goede “Call to action” aan het einde van de blog
Een goed ontworpen en gekozen CTA aan het einde van de blog helpt om een goede conversie te realiseren. Dit zal in veel gevallen een combinatie zijn van design en content.
2. Pas social proof toe
Het is algemeen bekend dat social proof goed kan werken. Social proof kan door gebruik te maken van getallen over het onderwerp: 70% van de mensen gebruikt het. Of het kunnen testimonials zijn: Jan Jansen gebruikt het product al sinds 3 maanden en is heel erg tevreden.
3. Geef een content upgrade
Content upgrades worden veel gebruikt als conversie. Het kan gaan om extra content die passend is bij de blog, of een white paper die aansluit bij het onderwerp.
4. Gebruik een slide-in Call to action
Een slide-in CTA wordt getoond als de bezoeker een bepaald punt op de website heeft bereikt. Zorg ervoor dat het lezen van de blog zelf zo min mogelijk gestoord wordt.
5. Gebruik een light box pop-up
Een light box pop-up is een grote bijna scherm vullende popup. Voor veel mensen irritant, maar wel effectief. Zet ze met beleid in.
6. Verleid bezoekers met meer content
Verleid lezers met bijvoorbeeld een blok met recente blogs of met veel gelezen blogs aan het einde van de pagina, of met een link naar blog(s) met gerelateerde content. Ook kan dezelfde techniek gebruikt worden die je vaak bij webwinkels ziet: andere bezoekers hebben deze blog gelezen.
7. Optimaliseer het design met heat maps
Heat maps laten zien waar een bezoeker zijn tijd aan besteed. Wordt er tot onderaan de blog gelezen, of alleen het eerste gedeelte? Nadat aanpassingen gemaakt zijn kan er daarna gekeken worden of deze effect hebben. Een goede conversie zonder testen is helaas voor bijna niemand weggelegd.
8. Verbeter de effectiviteit van je blog met A/B testing
Niet alleen voor gewone pagina’s, maar ook voor een blog kan A/B testing gebruikt worden om te testen hoe de conversie verhoogd kan worden door aanpassingen in de content of design.
9. Laat de leestijd van de blog zien
Door aan het beging van de blog de leestijd aan te geven zorg je dat bezoekers een indruk hebben hoelang het lezen gaat duren.
Ook voor een blog geldt: Hoe meer we er over weten, inclusief hoeveel tijd het gaat kosten, hoe groter de kans dat we het gaan doen.
10. Experimenteer met de Bog titel
De titel is het eerste wat bezoekers zien. Zorg dat de titel hen uitdaagt om verder te lezen. Een goede titel zorgt ervoor dat je weet waar de blog over gaat en tegelijkertijd je verleid om het te gaan lezen.
Ook hier geldt net als voor de leestijd: “Hoe meer we er over weten hoe groter de kans dat we het gaan doen.”. Dus hoe beter de titel laat zien wat we gaan lezen hoe meer kans dat we de blog ook echt gaan lezen.
11. Link naar de vorige en volgende post
Een bezoeker komt vaak via Google binnen op een van de posts. Met een link naar vorige en volgende posts kun je de bezoeker langer vasthouden. Een van de manieren is met een slide-out popup aan de linker en rechter kant van het scherm.
12. Maak delen makkelijker met “Tweetables”
“Tweetables” zijn kleine stukjes tekst die makkelijk gedeeld kunnen worden. Voor deze blog post zou het bijvoorbeeld kunnen zijn: “Een blog schrijven is de eerste stap. Lees hier hoe je een blog kunt laten converteren”.
13. Geef minder opties
Minder opties kan vaak lijden tot een betere conversie. Als er te veel keuzes zijn om uit te kiezen kan het voor mensen te lastig zijn om iets te kiezen, en kiezen ze niet. Dus probeer eens om in een call to action 3 keuzes te geven dan 6.
14. Plaats de call to action boven de vouw
Met de vouw bedoelen we het gedeelte van het scherm dat direct zichtbaar is. Door in dat gedeelte de call to action te plaatsen zal deze dus direct na het laden van de pagina zichtbaar zijn. Het is wel raadzaam om rekening te houden dat bezoekers waarschijnlijk naar de pagina komen voor de informatie die in het blog staat. De CTA moet dus niet te groot worden en passen in het design van de pagina.
15. Verhoog de snelheid van de website
Snelheid is een indirecte factor. Als een blog langzaam laad zullen bezoekers eerder afhaken. Om de snelheid te testen zijn er verschillende tools die gebruikt kunnen worden. Zo kan met Pingdom de snelheid vanaf verschillende locaties gecontroleerd worden. Als blijkt dat de snelheid niet voldoende is dan is het raadzaam om deze te verbeteren.
16. Zoek het beste tijdstip voor een nieuwe post
Er wordt veel geschreven over de beste tijdstippen om een nieuwe blog post te publiceren. Omdat veel blogs dezelfde adviezen lezen zullen veel de zelfde tijdstippen gebruiken. Het is daarom zeker nuttig om zelf te onderzoeken welk tijdstip het beste past bij de onderwerpen waar over geschreven worden.
17. Maak de blog persoonlijk
Voeg een persoonlijke note toe aan het blog. Dit kan door iets persoonlijke in de blog te verwerken, als dat relevant is. Maar het kan ook door separaat iets over de blog schrijver te zeggen: Jan Jansen is getrouwd, heeft 2 kinderen en gaat graag zeilen. Een andere persoonlijke touch kan zijn om aan te geven wat je het beste blog op de site vind.
18. Verwerk een Call to action in de blog tekst
Als je een langere post schrijft kun je best 1 of 2 call to actions in de tekst verwerken. Zorg er wel voor dat dit niet op willekeurige plaatsen gebeurd, maar dat het past in de content van de blog.
19. Schrijf een blog op een goed leesbare manier
Het is misschien een open deur, maar zorg ervoor dat je de blog op een leesbare manier schrijft en je aan de spellingsregels houd. Houdt er ook rekening mee dat niet iedereen afkortingen en “moeilijke” woorden zal kennen die voor de schrijver gesneden koek zijn.
- Verdeel het blog in stukken door het gebruik van titels
- Bullet points maken een lijst met punten beter leesbaar
- Plaatjes maken het blog aantrekkelijker. Probeer wel zoveel mogelijk relevantie plaatjes te gebruiken
- Zorg dat paragrafen en zinnen niet te lang worden
- Gebruik, waar mogelijk, geen formele toon van schrijven
20. Probeer verschillende layouts
Er zijn veel verschillende blog templates beschikbaar die variëren met waar plaatjes worden gebruikt en hoe de paragrafen getoond worden. Soms kan een simpele wijziging een groot verschil maken.
Welke blog layout vind je zelf prettig lezen? Check zelf verschillende bekende sites en laat je inspireren.